Co je SWOT analýza a jak na ni?
přečtete dřív, než skončí Večerníček
Téma: marketingová strategie,
marketingové rady a tipy zdarma
SWOT analýza (swotka) je vlastně taková lékařská zpráva stavu vašeho podnikání. Zhodnocení toho, co vám jde skvěle, co vás trápí, co si způsobujete sami, za co naopak nemůžete nebo jaké příležitosti byste mohli využít, abyste se cítili ještě lépe.
Stejně jako u lékaře se na chvíli posadíte, odpovídáte na otázky, berou vám krev a čekáte na výsledky, abyste věděli na čem jste, tak stejně tak důležité je to i pro váš firemní, podnikatelský život a stejnou péči si zaslouží i vaše firma, společnost, eshop. A to i tehdy, jste-li třeba freelancer.
SEDNĚTE SI,
UVAŘTE SI KAFE
A PIŠTE
SWOT analýza je takový první krok, který vám pomůže ve vytváření vlastní marketingové strategie. Zhodnotíte aktuální situaci a nasměrujete se tím správným směrem.
JÉ DOBRÝ DEN, JAK SE MÁTE?
Ale jo, docela dobře – nejčastější odpověď mých klientů. Asi si nebudeme nalhávat, že každého z nás něco trápí, ale nemáme potřebu tím zatěžovat svoje okolí. Obvzlášť třeba na první schůzce. A já to respektuji a dál nešťourám.
Jdu na dřeň problému, jinak ho nikdy nevyřeším. Doma i v práci.
Ale kdy jsem teda šťoura a nedám pokoj je, když mi na otázku – Jak se vám pracovně daří? – odpovíte – Ale jo, docela dobře. V tu chvíli začne blikat můj maják a pokládám jednu otázku za druhou. Zajímá mě totiž, proč a co vadí tomu, aby se dařilo skvěle. No k tomuhle prozření vám pomůže SWOT analýza. A nebo já, protože ji s vámi udělám.
JAK SE VYPLŇUJE SWOT ANALÝZA
Řekla bych, že jednodušeji než daňové přiznání. Stáhněte si vzor SWOT analýzy a běžte si dát do kavárny kafe, na chvíli nezvedejte telefony, neodpovídejte na maily. A pište. Myslím, že to zvládnete a kdyby ne, zavolejte mi, nenechám vás v tom.
PŘÍKLAD SWOT ANALÝZY
Silné stránky
Vše, co pozitivně ovlivňuje vaše výsledky a sami to ovlivňujete. Zjistíte, v čem jste lepší než konkurence a identifikujete jedinečný prodejní argument.
- skvělý proklientský přístup
- rychlé vyřízení reklamace
- perfektní dostupnost
- jazyková vybavenost
Slabé stránky
Vše, co negativně ovlivňuje vaše výsledky a zbytečně sráží hodnotu vaší firmy. Tyto slabé stránky se pak musí minimalizovat.
- špatné personální obsazení
- nulová komunikace se zákazníky
- vysoké náklady
Příležitosti
Co, kde a jak můžete chytit za pačesy, abyste byli lepší než jste a vytáhlo to váš business na vrchol? Kde jsou ještě neprobádané vody? (sami neovlivníte)
- změna podmínek na trhu
- konkurence ztrácí na síle
- nový vývoj v technologiích
- změna kurzu, ekonomika, politika
- pozitivní změna v chování zákazníka
Hrozby
Co jsou hrozby vašeho podnikání, které vás mohou potopit a ublížit nejen finančně vašemu businessu. Je potřeba o nich vědět a být na ně připraveni. (sami neovlivníte)
- legislativní změny, politika, ekonomika
- konkurence tlačí na pilu
- zákazník už nás tolik nepotřebuje
PROČ?
5 DŮVODŮ, PROČ SI UDĚLAT SWOT ANALÝZU
Pořád si nejste jistí, zdali ji opravdu potřebujete?
Přesvědčím vás.
1. V čem jste špičkoví
Zjistíte, co umíte opravdu skvěle, v čem jste třeba i ve srovnání s konkurencí vyjímeční. No a to je ono. Vyjímečnost prodává, průměr nudí. Je to tak.
2. Jsem borec na konec?
Někdy je těžké si přiznat, že něco děláte špatně. Chápu. Ale předpokládám, že podnikáte, proto, že chcete vydělávat peníze a ne si jen tak lhát do kapsy, že vy nic, to muzikant.
3. Pomůže vám růst
Zjistíte, jestli opravdu využíváte všechny příležitosti a možnosti, díky kterým by se mohlo vašemu podnikání dařit lépe. Proč chtít půl jablka, když můžete mít celé. Leda byste už neměli hlad. Tak to pak jo…
4. Budete připraveni
Za slunečného počasí se připravíte na horší počasí. A až ta vichřice přijde, schováte se do přístřešku, který jste si pro tyto účely dopředu připravili. K tomu mám vtipnou historku, ale to až osobně.
5. Rozběhnete se
No a po tomhle krátkém zastavení (vyplňování SWOT analýzy), začnete pracovat na své nové obchodní a marketingové strategii. Teď už totiž víte kdo a kde jste teď a je potřeba naplánovat kdo a kde chcete být za rok.
Přizvěte si k vyplňování SWOT analýzy svoje kolegy. A nebo mě.
Nebuďte na to sami.