Lenka Černá

marketingový stratég

Blog ze světa marketingu

Co je SWOT analýza a jak na ni?

přečtete dřív, než skončí Večerníček

Téma: marketingová strategie,
marketingové rady a tipy zdarma

SWOT analýza (swotka) je vlastně taková lékařská zpráva stavu vašeho podnikání. Zhodnocení toho, co vám jde skvěle, co vás trápí, co si způsobujete sami, za co naopak nemůžete nebo jaké příležitosti byste mohli využít, abyste se cítili ještě lépe.

Stejně jako u lékaře se na chvíli posadíte, odpovídáte na otázky, berou vám krev a čekáte na výsledky, abyste věděli na čem jste, tak stejně tak důležité je to i pro váš firemní, podnikatelský život a stejnou péči si zaslouží i vaše firma, společnost, eshop. A to i tehdy, jste-li třeba freelancer.

SEDNĚTE SI,
UVAŘTE SI KAFE
A PIŠTE

SWOT analýza je takový první krok, který vám pomůže ve vytváření vlastní marketingové strategie. Zhodnotíte aktuální situaci a nasměrujete se tím správným směrem.

JÉ DOBRÝ DEN, JAK SE MÁTE?

Ale jo, docela dobře – nejčastější odpověď mých klientů. Asi si nebudeme nalhávat, že každého z nás něco trápí, ale nemáme potřebu tím zatěžovat svoje okolí. Obvzlášť třeba na první schůzce. A já to respektuji a dál nešťourám.

Jdu na dřeň problému, jinak ho nikdy nevyřeším. Doma i v práci.

Ale kdy jsem teda šťoura a nedám pokoj je, když mi na otázku – Jak se vám pracovně daří? – odpovíte – Ale jo, docela dobře. V tu chvíli začne blikat můj maják a pokládám jednu otázku za druhou. Zajímá mě totiž, proč a co vadí tomu, aby se dařilo skvěle. No k tomuhle prozření vám pomůže SWOT analýza. A nebo já, protože ji s vámi udělám.

JAK SE VYPLŇUJE SWOT ANALÝZA

Řekla bych, že jednodušeji než daňové přiznání. Stáhněte si vzor SWOT analýzy a běžte si dát do kavárny kafe, na chvíli nezvedejte telefony, neodpovídejte na maily. A pište. Myslím, že to zvládnete a kdyby ne, zavolejte mi, nenechám vás v tom.

PŘÍKLAD SWOT ANALÝZY

E

Silné stránky

Vše, co pozitivně ovlivňuje vaše výsledky a sami to ovlivňujete. Zjistíte, v čem jste lepší než konkurence a identifikujete jedinečný prodejní argument.

  • skvělý proklientský přístup
  • rychlé vyřízení reklamace
  • perfektní dostupnost
  • jazyková vybavenost
E

Slabé stránky

Vše, co negativně ovlivňuje vaše výsledky a zbytečně sráží hodnotu vaší firmy. Tyto slabé stránky se pak musí minimalizovat.

  • špatné personální obsazení
  • nulová komunikace se zákazníky
  • vysoké náklady
E

Příležitosti

Co, kde a jak můžete chytit za pačesy, abyste byli lepší než jste a vytáhlo to váš business na vrchol? Kde jsou ještě neprobádané vody? (sami neovlivníte)

  • změna podmínek na trhu
  • konkurence ztrácí na síle
  • nový vývoj v technologiích
  • změna kurzu, ekonomika, politika
  • pozitivní změna v chování zákazníka
E

Hrozby

Co jsou hrozby vašeho podnikání, které vás mohou potopit a ublížit nejen finančně vašemu businessu. Je potřeba o nich vědět a být na ně připraveni. (sami neovlivníte)

  • legislativní změny, politika, ekonomika
  • konkurence tlačí na pilu
  • zákazník už nás tolik nepotřebuje
Jak vypadá SWOT analýza

PROČ?

5 DŮVODŮ, PROČ SI UDĚLAT SWOT ANALÝZU

 

Pořád si nejste jistí, zdali ji opravdu potřebujete?
Přesvědčím vás.

1. V čem jste špičkoví

Zjistíte, co umíte opravdu skvěle, v čem jste třeba i ve srovnání s konkurencí vyjímeční. No a to je ono. Vyjímečnost prodává, průměr nudí. Je to tak.

2. Jsem borec na konec?

Někdy je těžké si přiznat, že něco děláte špatně. Chápu. Ale předpokládám, že podnikáte, proto, že chcete vydělávat peníze a ne si jen tak lhát do kapsy, že vy nic, to muzikant.

3. Pomůže vám růst

Zjistíte, jestli opravdu využíváte všechny příležitosti a možnosti, díky kterým by se mohlo vašemu podnikání dařit lépe. Proč chtít půl jablka, když můžete mít celé. Leda byste už neměli hlad. Tak to pak jo…

4. Budete připraveni

Za slunečného počasí se připravíte na horší počasí. A až ta vichřice přijde, schováte se do přístřešku, který jste si pro tyto účely dopředu připravili. K tomu mám vtipnou historku, ale to až osobně.

5. Rozběhnete se

No a po tomhle krátkém zastavení (vyplňování SWOT analýzy), začnete pracovat na své nové obchodní a marketingové strategii. Teď už totiž víte kdo a kde jste teď a je potřeba naplánovat kdo a kde chcete být za rok.

Přizvěte si k vyplňování SWOT analýzy svoje kolegy. A nebo mě.
Nebuďte na to sami.

Lenka Černá mentoruje Holky z Marketingu

Tento blog píše
Lenka Černá
Kdo jsem?

Další články, které stojí za to si přečíst:

Jak vybudovat značku

Chcete vybudovat úspěšnou a sebevědomou značku? Pak začněte brand strategií – tedy jak bude značka vystupovat na venek, jak bude komunikovat, jak bude vypadat po vizuální stránce, jaký bude mít příběh, jak se bude odlišovat od konkurence. A kdo bude její zákazník.

Chci si to přečíst

Líbí se vám moje texty? Tak je prosím nekopírujte a nevydávejte za své, jinak vás vytahám za uši.
A jak říkám i svým dětem, všechno vidím!