Lenka Černá

marketingový stratég

Blog ze světa marketingu

Jak vybrat dobrého fotografa?

přečtete dřív, než přijede metro do stanice

Téma: marketingová strategie,
marketingové rady a tipy zdarma

Dobrá fotka řekne víc než tisíc slov. Opravdu.

Jednu z prvních věcí, kterou v marketingu řeším je, jak jsou produkty nafocené a prezentované zákazníkům. Jestli z fotek nasají i atmosféru, představí si, jaký je produkt na omak a jak asi tak voní. Zdali poznají jak je veliký a naláká zákazníky si ho pořídit. Zároveň, jestli když pak fotku uvidí za týden, tak poznají, že už ji někdy viděli. A ideálně kde. 

Potřebuji, aby mi fotka dala důvod chtít to, co je na ní vyfocené.

Není jen důležité mít nafocené produkty a služby, ale i ty, kteří za tím vším stojí – tedy vás. Díváte se na Přátele? Znáte ten díl, jak se Chandler fotil na zásnubní fotografii? Hodně lidí to má stejně. Mají z focení stres, hezkou fotku chtějí, ale co když to bude děs. A jak to vím? Posledních 15 let organizuji velká focení pro magazíny, weby, blogy, projekty. Propojuji svět fotografů, lidí a produktů.

NENÍ SE ČEHO BÁT

Vždycky všem říkám, nebojte se. Budu tam s vámi, ohlídám to. Poznám, když se nebudete cítit komfortně, dáme si pauzu, kávu, skleničku a užijeme si to. Vezmu si s sebou toho nejlepšího fotografa, kterého znám a ten nás ve štychu nenechá.

Mít skvělé fotky je základ.

Dobrý fotograf netlačí na pilu, vycítí, kdy je potřeba zvolnit a nebojí se v průběhu práce ukázat to, co už nafotil a nechá si schválit kompozici fotek. Tenhle bod je hrozně důležitý, většinou vám spadne kámen ze srdce, když uvidíte, že je to dobrý, uvolníte se a zbytek focení pak už je pohoda.

JAK POZNAT
SKVĚLÉHO FOTOGRAFA?

5 tipů, jak poznat toho nejlepšího

E

Má své portfolio

Nikdy nevybírejte fotografa, od kterého jste žádné fotky neviděli. A to ani tehdy, pokud vám ho někdo doporučí, že je skvělý. Vždycky chtějte nějaké fotografie vidět. To, že se líbí vašemu kamarádovi ještě neznamená, že se bude líbit i vám.

E

Dá vám všechno nebo nic

Pro mě je základ, že mi fotograf poskytne všechny fotografie a já si z toho vyberu ty, které chci upravit (postprodukce). Neodcházím tak po hodině se třemi fotkami, ale klidně se stovkou, se kterou mohu dál pracovat. Vždy si dopředu tohle ujasněte, moc fotografů, kteří jsou ochotni poskytnout vše, co nafotí, není. Ale třeba vám to nevadí.

E

Cena

Cena za hodinu focení není vypovídající. Často mívají cenu za první hodinu nejdražší a další hodiny už levnější. Nechte si zpracovat nabídku na konkrétní časový plán. Za dvě hodiny focení běžně platím kolem 5 000 Kč, včetně pěti postprodukcí. Ale třeba za pět hodin už to takový rozdíl v ceně není.

E

Postprodukce - úprava fotek

Dobré je i vidět, jak s fotkami fotograf dál pracuje. Já osobně nemám ráda dramatické zasahování do samotné fotografie. Ale někdy je potřeba tomu trochu pomoct, odstranit nějaký stín, zesvětlit apod. Je fajn, když i tohle fotograf zvládne…

E

Velikost fotek

Je to tady na posledním místě, ale je to vlastně to první, co byste si měli vyjasnit. Na co ty fotografie budete používat? Jednou se mi stalo, že jsem si nechala nafotit fotografie pro magazín a i přesto, že to fotograf věděl, nešly fotky použít – pro online byly v pořádku, ale pro tisk v malém rozlišení. A to kvůli nedostatečnému vybavení fotografa. 

LENKA RADÍ

CHTĚJTE VOJTU VLKA

Za svůj pracovní život jsem už vystřídala řadu fotografů, ale ten nejlepší z nejlepších je pro mě Vojta Vlk. Absolutní profesionál, který mě nikdy nenechal ve štychu. Vždy přijede na focení včas a připraven. Ví jak komunikovat s lidmi, na fotky nečekáte víc jak pár dnů, dá vám vše, co nafotí a perfektně to podtrhne posptprodukcí – zvládá jak decentní, tak dramatickou. S Vojtou nikdy neuděláte chybu a máte mé slovo, že budete spokojeni. Důkazem je i to, že jsem si ho před lety vzala i na svojí svatbu.

Lenka Černá organizuje focení s Vojtou Vlkem

Minirozhovor s fotografem Vojtou Vlkem

Vojto, jak vybrat správného fotografa?

Každému bych doporučil, aby se podíval na nějaké online portfolio, webové stránky nebo facebookový profil daného fotografa a tam uvidí jaké kvality jeho snímky dosahují. Pomohou také reference od jiných klientů.

V čem jsi dobrý ty?

Řekl bych, že v portrétech. Rád poznávám nové lidi. Každý člověk je jiný, originální bytost a to dobrodružství při hledání jeho osobnosti mě vždy fascinovalo. Dobrá portrétní fotografie vždy vznikne na základě spolupráce portrétovaného a fotografa. Snažím se každému dát prostor pro sebevyjádření a zachytit jeho náladu a temperament.

Kolik si má klient připravit?

Vždy záleží na konkrétním projektu. Například dvouhodinové fotografování v ateliéru v centru Prahy přijde na 5000 Kč + DPH. Během fotografování vznikne více než 100 různých fotografií, které dostanou k dispozici v digitální podobě a pět nejlepších vybraných profesionálně vyretušuji.

Kontakt: Vojtěch Vlk | info@vojtechvlk.cz | www.vojtechvlk.com

Lenka Černá mentoruje Holky z Marketingu

Tento blog píše
Lenka Černá
Kdo jsem?

Další články, které stojí za to si přečíst:

Jak vybudovat značku

Chcete vybudovat úspěšnou a sebevědomou značku? Pak začněte brand strategií – tedy jak bude značka vystupovat na venek, jak bude komunikovat, jak bude vypadat po vizuální stránce, jaký bude mít příběh, jak se bude odlišovat od konkurence. A kdo bude její zákazník.

Chci si to přečíst

Líbí se vám moje texty? Tak je prosím nekopírujte a nevydávejte za své, jinak vás vytahám za uši.
A jak říkám i svým dětem, všechno vidím!