Lenka Černá

marketingový stratég

Blog ze světa marketingu

Co je obsahový marketing?

přečtete dřív, než vypijete espresso

Téma: obsahový marketing,
content marketing,
marketingové rady a tipy zdarma

Obsahový marketing si můžete představit jako písmena, slova, hlas, obrázky, které vám jako zákazníkovi chtějí něco prodat, doporučit, nebo na sebe jen upozornit.

S obsahovým (content) marketingem se setkává každý z nás v běžném životě. Já třeba dneska v restauraci.

Přišel číšník, podal mi jídelní lístek a povídá: „Polévku máme dýňovou, zakápnutou trochou smetany a posypanou dýňovými semínky a k tomu máme skvělý dýňový chléb co nám peče pekařka z vedlejší vesnice. A trochu pálí, pro syna to úplně nebude.“

OBSAHEM
krmte
HLADOVÉ

Jasný, mohl říct prostě jen dýňovku. A asi bych si ji i tak dala, ale takhle jsem si ji objednala s větším nadšením. Sdělil mi jasně co na tom talíři přinese, jak to asi bude chutnat. Vzbudil u mě důvěru, že má zájem o mé děti a tónem svého hlasu mě nadchnul, že jsem druhou nechala zabalit s sebou pro manžela domu.

PŘEDSTAVTE SI
OBSAH JAKO JÍDLO

Představte si obsah vašich příspěvků jako dobře propečený steak, který nabízíte ve vaší restauraci (váš web, vaše sociální sítě, tištěné materiály).

A moje otázka zní:
Kdo do vaší restaurace chodí?

Nejsou to vegani, kteří nakouknou, maximálně si odskočí na toaletu a jdou hned pryč? A nebo jsou to opravdu ti, co mají chuť na maso? Pojďme krok po kroku dostat k vašim dveřím tu správnou cílovku, udržet jí tam, donutit aby přišla znova a vzala s sebou další lidi.

OBSAHOVÝ MARKETING
není VĚDA

Na obsahový marketing (content marketing) posledních pár let zaměřuje řada z vás větší pozornost. Na weby si umisťujete blogy, příspěvky, články, které pomáhají dostat vaše zákazníky k vám na web. Skvělý nápad! Ale, přináší vám to ten správný efekt?

ODPOVĚZTE SI NA

5 OTÁZEK, KTERÉ VÁM POMOHOU
VYTVOŘIT SPRÁVNÝ OBSAH

 

Vezměte si tužku a papír a pište.
Nebo si stáhněte pracovní list, vytiskněte a pište přímo do něj.

1. Co psát a proč?

Ujasněte si v hlavě, proč vlastně chcete vytvářet obsah, čeho tím chcete dosáhnout. Děláte to čistě kvůli zisku nebo budování vaší značky, komunity, skupiny?

2. Pro koho to děláte a proč?

Pro koho vaše texty jsou? Koho jimi chcete nakrmit? Koho chcete na váš web, sociální sítě pozvat? Komu chcete dát váš vytištěný magazín? Kdo je vaše cílová skupina nebo skupiny?

3. Kde si to má zákazník přečíst?

Kde budete váš obsah zveřejňovat? Kde se vaši hosté budou cítit nejlépe? Pozvete čtenáře ve věku vašich rodičů na Instagram nebo puberťáky na web?

4. Jaký tón zvolit?

Detail? Ani náhodou. Podle toho jakou navodíte atmosféru, zvolíte tón komunikace a styl projevu si můžete přitáhnout tu správnou cílovou skupinu k tělu a nepustit.

5. Co píšou jinde?

Na to nikdy nezapomínejte. Vždycky se podívejte, jak komunikuje a co dělá váš konkurent. A díky tomu si najděte svoji cestu, po které se vašim klientům půjde lépe i s podpatky na nohou. Díky vaší konkurenci můžete růst, a ne jít ke dnu. Vytipujte si co v tématech vaší konkurence chybí a zkuste si najít díru, kterou byste mohli zaplnit právě vy.

kde všude
mohu své texty
zveřejnit?

Prostě a jednoduše, kde všude si je mohu jako zákazník přečíct? Kde všude budete číhat?

E

Můžete psát články, příspěvky, které budou vytištěné nebo v online formě třeba v podobě blogu. Připravit si můžete i e-book, který si za email mohou zákazníci stáhnout.

E

Máte-li databázi emailů, třeba právě díky e-booku,  nezapomínejte na newslettery. Nejsou out, ba naopak. Stále tvoří pěkné procento úspěšných prodejů.

E

Foťte, malujte, tvořte grafiku, která bude říkat více než tisíc slov. Která bude mluvit za vás a díky které pak zákazníci poznají vás a vaši značku.

E

Poskytujte rozhovory, nabízejte se. Vytipujte si časopisy, noviny, tématické webové stránky, kde byste byli rádi aby o vás, vašich službách, produktech psali.

E

Být na sociálních sítích je už dneska skoro povinnost. Vyberte si ale ty, které odpovídají vašeme druhu podnikání a vaší cílové skupině.

E

Můžete tvořit vlog. Co je vlog? Je to blog, který je ale tvořen ústně, nikoliv písemně. Tedy videa, která nejčastěji nahrajete na svůj YouTube kanál.

LENKA RADÍ

5 rad, jak vzbudit
zájem a důvěru

Vytiskněte nebo vytesejte do kamene. Hlavně nezapomeňte.

1. Buďte odborník a nadšenec

Pokud píšete a vzděláváte, musí být jasné, že dané věci opravdu rozumíte. Pokud inspirujete, chci z vás cítit nadšení, abych se do toho pustila taky.

2. Neměňte kostýmy

Ať si vás zapamatují. Vytvořte si nějaký grafický prvek, který budete u svého obsahu používat a dávejte ho všude – jako Jeníček a Mařenka za sebou nechávali kamínky, nechávejte tam vy otisk svého brandu, svého já. Vaše barvy, vaše fonty, vaše slova…

3. K věci prosím

Román si nechte na večer do křesla a běžte rovnou k jádru k věci. Strukturujte text, titulky, citace, vytučněte to důležitý. Tak abyste i rychločetbou po titulkách a tučných textech pochopili o co jde a nalákali zákazníky si to přečíst celé.

4. Ať si odnesou to, pro co přišli

Lákáte-li headlinem nebo nějakým výkřikem co v článku má čtenář najít, dejte to tam. Tvořte hodnotný obsah, kvůli kterému k vám přišli. Budujte si důvěru.

5. Dejte svému obsahu život

Dejte textům, slovům, obrázkům život, lidskost, emoce, příběh. Vryje se do hlavy. A dejte lidem pocit, že i v online světě je tady někdo, kdo má o zákazníka zájem.

Obsahem inspirujte, bavte, pomáhejte, vzbuďte pochopení, ať už je cíl uspokojení vlastního ega nebo něco prodat.

Lenka Černá mentoruje Holky z Marketingu

Tento blog píše
Lenka Černá
Kdo jsem?

Další články, které stojí za to si přečíst:

Jak vybudovat značku

Chcete vybudovat úspěšnou a sebevědomou značku? Pak začněte brand strategií – tedy jak bude značka vystupovat na venek, jak bude komunikovat, jak bude vypadat po vizuální stránce, jaký bude mít příběh, jak se bude odlišovat od konkurence. A kdo bude její zákazník.

Chci si to přečíst

Líbí se vám moje texty? Tak je prosím nekopírujte a nevydávejte za své, jinak vás vytahám za uši.
A jak říkám i svým dětem, všechno vidím!